Gdańska Galeria Miejska – 4G

Miejsce: Kategoria: , , , , ,
Tagi: , , , , , ,

 

gdzie: ul. Szeroka 34/35, 36, 37, Gdańsk
godziny: 17:30-24:00 (17-20 Pracownia)
wstęp: bezpłatny zł
www.ggm.gda.pl

Odkrywaj, zbieraj, wygrywaj! – U nas otrzymasz konkursową pieczątkę! 

I. Pracownia

1. Grassowanki

W Pracowni Artystycznej będą do dyspozycji ołówki, kredki i farby, by na miejscu pobawić się kolorowankami, labiryntami i innymi zadaniami z publikacji dla dzieci.

2. Czapeczka Oskarka / warsztaty z użyciem papieru

Wykonamy papierowe czapeczki jak u Oskarka z ilustracji Grassa do Blaszanego Bębenka. Instrukcja ze strony nr 5 Grassowanek. Przygotujemy arkusze gazet, kolorowego brystolu i będziemy instruować uczestników – nie wyjdą z gołą głową : )

3. Marmurki – gra / pasaż przy Grobla I.

Aby rozpocząć rozgrywkę należy potoczyć największego Szklaka zwanego „Jack” wewnątrz koła. Następnie zadaniem każdego z graczy jest wturlanie swoich kulek jak najbliżej „Jacka”. Zwycięża ta osoba, której szklak znajdzie się najbliżej największej kulki. Zwycięzca rundy otrzymuje po jednej kulce od każdego gracza.

Szklane kulki, marbles, kule duńskie – rodzaj dziecięcej zabawki. Szklane, gliniane lub kamienne (głównie marmurowe lub agatowe) kulki najczęściej o średnicy ok. 1,25 cm, choć ich rozmiar może sięgać od 0,7 do 3 cm. Rozpowszechnione na całym świecie, szczególnie popularne w basenie Morza Śródziemnego i w Indochinach, ale także w Niemczech. Ze względu na ich atrakcyjny wygląd oraz różnorodność kolorów i materiałów kulki nierzadko bywają przedmiotem kolekcji lub wymiany pomiędzy dziećmi.

O marmurkach wspomina literatura rzymska, istnieją również znaleziska archeologiczne potwierdzające ich występowanie w starożytnym Egipcie.
Szklane kulki do gry wynaleziono w 1848 roku w Niemczech. W latach 70. XIX wieku do masowej produkcji weszły marmurki ceramiczne.
W kulki można grać na bardzo wiele sposobów, wiele jest też sposobów ich trzymania i rzucania. W niektórych krajach odbywają się nawet mistrzostwa gry w kulki.

II. Günter Grass – Kolekcja

Kuratorka: Maria Sasin
Identyfikacja graficzna: Ania Witkowska

 

Imaginarium Grassa

 

Grass. Noblista. Honorowy gość i obywatel Miasta Gdańska w poprzedniej dekadzie. Jest postacią niejednoznaczną, może nawet kontrowersyjną  i niepoprawną. Enfant terrible polsko-niemieckich stosunków.  Narażający się wielu, swoją szczerością,  prostotą bycia, momentami patriarchalnym punktem widzenia, swoją skomplikowaną polsko niemiecką proweniencją. Jego niejednoznaczność wynikała z czasów, w których przyszło mu żyć. Nie zmienia to faktu, że jego gdańska trylogia jest jednym z wyznaczników gdańskiej literatury. Jej kamieniem milowym. Spuścizna literacka Grassa pozostaje niewyczerpanym źródłem badań i inspiracji dla współczesnych teoretyków i pisarzy.
Ale Grass był postacią wyjątkową, nie tylko ze względu na swoje zasługi na polu literatury. Był z wykształcenia rzeźbiarzem i grafikiem, a swoją działalność plastyczną traktował na równi z pisaniem. Przez dziesięciolecia z powodzeniem tworzył grafiki, rysunki i rzeźby. Jednak w tym świecie okazywał się większym konserwatystą przyznając, że „przedmiot lub przedmioty rysunku czy grafiki oznaczają najpierw same siebie. Nie jakieś tam odesłanie do sensu znajdującego się poza obrazem czyni je ważnym, lecz sposób w jaki zostały narysowane czy namalowane tuszem.” Grass mówił, że „gdy zmieniam coś w kolanie, muszę zmienić coś w uchu, ponieważ proporcje wiążą się ze sobą. To właśnie te powiązania czynią obraz atrakcyjnym, ważnym, nie czyni tego jakiś sens zewnętrzny na który wskazują.”

Na wystawie w galerii dedykowanej jego imieniu pokazujemy ogrom jego grafik, rysunków i rzeźb, pochodzących ze zbioru stu kilkudziesięciu jego dzieł zgromadzonych w Gdańskiej Galerii Miejskiej. Prezentujemy spuściznę plastyczną Grassa bez zbędnego komentarza. Linki pomiędzy literackim światem Grassa a imaginarium plastycznym są dzisiaj oczywiste, jedne wynikają z drugich. Zapraszamy zatem w podróż z plastyczną wielowątkową i magiczną twórczością Grassa i do odnajdywania tych fascynujących  połączeń świata słowa i obrazu.

 

Na wystawie Grass Kolekcja pojawią się również cztery filmy zatytułowane „Wrzeszczanki„ zrealizowane przez Fundację Palma. Bohaterkami filmu są działaczki, pionierki, twórczynie i organizatorki – wyjątkowe mieszkanki Wrzeszcza, które tak jak Günter Grassa zapisały się na kartach lokalnej i światowej historii.

III. Spacer z Barbarą Piórkowską, „Kraina soku” w ramach wystawy „Günter Grass. Kolekcja” 

Startujemy spod GGGG w sobotę 13 maja o godz. 17.30. Zapisy: barbara.piorkowska@wp.pl

Zapraszam na spacer z miejską naturą, odlegle inspirowany twórczością Güntera Grassa. Odlegle – bo nie sposób dziś podziwiać roślin na sposób wyłącznie grassowski, zanurzony przez kucharki turbota w kulinarnym wykorzystaniu, zatrzymany w szkicach martwego lasu po szczurzej apokalipsie czy skroplony łzami przy obieraniu cebuli. Spróbujemy to zrobić, ale przyroda porasta miasto Gdańsk niezależnie od opisów literackich, rośliny ruderalne wyrastają na gruzach po każdej wojnie, nie patrząc na osiągnięcia sztuki. Jest to świat soczysty, wybuchający w maju z tak wielką intensywnością, że kręci się w nosie. Soki krążą w drzewach i pachnie życiem.

Obejrzymy i poczujemy tę obfitość korzystając z naszych zmysłów. Dorzucimy nieco wiedzy o zielonych towarzyszkach tak, by ją można było wykorzystać praktycznie, do sałatki. Noblista będzie z nami tekstem i motywem. Będą też inne teksty – i przede wszystkim uroda i moc miejskich roślin.

PROWADZI: Barbara Piórkowska, pisarka, poetka, autorka powieści „Szklanka na pająki” i „Kraboszki” i esejów o przestrzeni miasta „Utkanki”, pomysłodawczyni zielonych spacerów literackich po mieście i tworzącego się właśnie zielnika literackiego.